Artikkeli 27.8.2021

Hankkijan konseptiuudistus

Amerikka toteutti legendaariselle Hankkijalle myymälän konseptiuudistuksen Seinäjoella. Kyselimme Hankkija Oy:n kehityspäällikkö Asko Hyyrönmäeltä sekä johtaja Auvo Kinnuselta tunnelmia projektin taustoista, sujumisesta ja vaikuttavuudesta.

Amerikka Hankkija Seinäjoki

Millaisessa tilanteessa päätitte tehdä konseptiuudistuksen?

– Hankkija on paitsi markkinajohtaja maatalouskaupassa, myös puutarhakaupan ykkönen. Kun pitkän kehityksen päätteeksi viimeisetkin S-ryhmän alueosuuskaupat myivät maatalouskaupan liiketoimintansa Hankkijalle, tuli meille tilaisuus järjestellä toimintojamme Seinäjoella, joka on yksi Suomen tärkeimmistä kaupan keskuksista.

Yhtiön strategiajakson kantava teema on Yksi Yhteinen Hankkija. Sillä tarkoitetaan, että koko tuhannen ammattilaisen organisaatiomme tekee yhdessä töitä saumattoman asiakaskokemuksen saavuttamiseksi. Meillä on monipuolinen tarjooma ja useita pääkohderyhmiä. Niiden yhteen sovittaminen saman katon alle ei ole yksinkertaista.

Koko kaupan alaa koskettavat trendit tuntuvat meilläkin: asiakkaan polku kivijalan ja netin välillä on jo itsestään selvää; erilaisia asiointi- ja toimitusvaihtoehtoja on oltava kattavasti. Ammattimaiset maanviljelijät vaativat sujuvaa asiointia. Kuluttajakaupan kilpailukenttä on muuttunut parissa vuosikymmenessä valtavasti. Hankkijan kilpailuetuna on erikoisliikkeenä henkilöstön asiantuntevuus. Se täytyy näkyä asiakkaille myös myymäläkonseptissa.

Tässä tilanteessa lähdettiin hakemaan uutta omaleimaista ja elämyksellistä liikepaikkakonseptia Hankkijalle.

Mikä uudistusprojektiin lähtemisessä mietitytti eniten?

–  Suurimmat haasteet meidän tapauksessamme liittyvät siihen, että onnistumme huomioimaan sekä ammattiviljelijöiden tarpeet että kuluttaja-asiakkaiden toiveet samassa konseptissa. Kuinka onnistumme välittämään intohimoisille harrastajille syvää alan osaamistamme ja elämyksellisyyttä? Kuinka puimurin ostaja kokee Hankkijan myymälän yhtä omakseen kuin puutarha- tai koiraharrastaja?

Miten konseptiuudistus on vaikuttanut liiketoimintaan?

–  Kyseessä on uudisrakennus uudella kauppapaikalla. Vertailukelpoisuus vanhaan on suorastaan epäreilua, mutta kaikilla mittareilla olemme aivan toisella tasolla kuin ennen muutosta.

Amerikka Hankkija Seinäjoki

Miten asiakkaat ovat ottaneet uudistuksen vastaan? Millaista palautetta olette saaneet?

–  Olemme saaneet heti valtavasti uusia asiakkaita, erityisesti puutarhaharrastajia. Kommentit ovat olleet ylistäviä, tyyliin ”enää ei tarvitse muualle mennä”. Mikä myös on ollut hienoa, ammattimaanviljelijät ovat olleet erittäin tyytyväisiä kokonaisuuteen ja saamaansa palveluun näyttävissä puitteissa. Nyt on nähty sekin, että nuori maatilayrittäjä pysähtyi ottamaan kuvia myymälään astuessaan…

Konseptiuudistuksessa mietittiin paljon käytettävyyttä ja toiminnallisuutta myös henkilökunnan näkökulmasta. Miten henkilökunta on ottanut uudistuksen vastaan?

–  Henkilökunta oli tosiaan mukana alusta asti suunnittelutyössä, mikä oli tärkeää. Onnistunut toteutus ja hienot puitteet johtivat siihen, että henkilöstö on tietysti ylpeitä työpaikastaan. Joitakin asioita on jo ehditty myös parannella, kuten kuuman kesäauringon tuomaa yllätyshaastetta sekä asiantuntijamyyjien työpisteiden äänieristystä.

Hankkija konseptiuudistus

Millaisena koitte yhteistyön Suunnittelutoimisto Amerikan kanssa?

–  Heti alusta asti tulimme vakuuttuneiksi Amerikan substanssiosaamisesta, olivathan myös referenssit vakuuttavia. Toimialamme on kuitenkin haastava ja konseptimme monisäikeinen. Matkan varrella kaikkein eniten vaikutuimme siitä, millä nöyryydellä ja asenteella Amerikan henkilöt jaksoivat haastaa ja kuunnella meidän henkilöstöämme. Sillä tavalla saatiin oikeaan osunut lähtöajatus ja peruspilarit kasaan. Amerikan osaamista oli sitten väri- ja materiaalivalinnat, jotka ovat täysi kymppi.

Haluaisitko tuoda esiin vielä jotain projektiin liittyvää?

–  Se, että pääsee rakentamaan uutta konseptia yli satavuotiaalle legendaariselle toimialan ykköselle, sattuu harvojen työuralle. Sitäkin hienompaa on, että sen toteutukseen löytää osaavan kumppanin, joka takaa sekä projektimatkasta että lopputuloksesta sellaisen, josta voi olla ylpeä ja jota voi muistella hymyissä suin. Suosittelemme lämpimästi Amerikkaa vastaaviin prosesseihin.

Lue tästä lisää Hankkijan projektista.

 

Kaipaako kohteesi kehittämistä? Olemme käytössäsi!
Ole yhteydessä asiakkuusjohtajaamme Maria Kelteriin sähköpostitse maria.kelter@amerikka.fi tai soittamalla +358 40 595 8580.

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Hankkijan konseptiuudistus

Lue lisää

Kiinteistökehityksellä parempia ympäristöjä käyttäjille

Lue lisää

Pitkäaikainen kumppanuus ja jatkuvan kehittämisen malli – Kluuvi

Lue lisää