Kauppakeskussuunnittelu
Helsingin keskeisin kauppakeskus – Kamppi
Kauppakeskus Kampin laaja, yli 7000 neliötä kattava uudistus tukee Kamppi Helsingin urbaania, rohkeaa ja dynaamista identiteettiä. Tilailme korostaa autenttisuutta ja Kampin asemaa edelläkävijänä.
Uudistuksella houkuttelevuutta ja parempaa asiakaskiertoa
Merkittävimmät uudistukset kohdistettiin alueisiin ja elementteihin, joilla saadaan suurimmat toiminnalliset muutokset aikaan. Uudistusten myötä kauppakeskuksen alkuperäinen arkkitehtuuri, myöhemmin tehdyt päivitykset ja alemmat kerrokset yhdistyvät entistä luontevammaksi ja dynaamiseksi jatkumoksi. Kerroksiin tuotu vahva ilme jatkaa Amerikan aiemmin suunnitteleman ravintolakerros Korttelin tunnelmaa.
Suuressa roolissa uudistuksessa ovat myös kauppakeskuksen alakatot, joiden muotokieli ja valaistus ovat sekä silmää hiveleviä että kestäviä ratkaisuja.
Tavoitteena urbaani fiilis
Sisätilojen ilmeuudistuksen lähtökohtana on luoda Kamppi Helsingin kauppakeskukseen tyylikäs kaupunkifiilis, joka houkuttelee uusia vuokralaisia ja edesauttaa olemassa olevien liiketoimintaa. Projektikokonaisuuden nyt valmistuvassa ensimmäisessä vaiheessa alkuperäisen arkkitehtuurin ja myöhempien päivitysten yhtenäistäminen eheäksi kokonaisuudeksi onnistui isojen linjojen kuten alakattomaailman, liukuportaiden ympäristön sekä opastemaailman haltuun ottamisella.
Kauppakeskusympäristössä valaistus on merkittävässä roolissa löydettävyyden ja tunnelman kannalta. Keskusaukiota ja sen reunoja korostettiin suurella määrällä mittatilausvalaisimia, jotka johdattavat ihmisiä tapahtuma-alueelle ja toisaalta nostavat katseen korkeutta ylemmäs tasolle, jolla myös myymäläjulkisivun opasteet ja liikkeiden nimet ovat.
Amerikka on toiminut myös osana Kamppi Helsingin brändi-ilmeen uudistustiimiä ja tahollaan vastannut muun muassa opastemaailman suunnittelusta.
Uudistusten kohdentaminen vaikuttavuus edellä on kestävää rakentamista
Projektille asetettiin myös kestävän kehityksen mukaisia tavoitteita. Ristikkoalakatoilla saavutettiin huomattavia säästöjä materiaalin käytössä ja olemassa olevia alakattorakenteita hyödynnettiin laajasti. Valaisimissa suosittiin ratkaisuja, joiden korjaaminen ja huolto olisi jatkossa mahdollisimman helppoa ja toisaalta tuotteilla olisi lähtökohtaisesti mahdollisimman pitkä käyttöikä. Valaisimissa käytetyt LED-polttimot ovat erittäin pitkäikäisiä ja siten ympäristölle ystävällisiä. Materiaalisäästöjä saavutettiin myös hyödyntämällä alakattoratkaisuissa akustoivia materiaaleja, jolloin erillistä akustiikkalevytystä ei tarvittu.
“Olemme Kamppi Helsinki tiimissä odottaneet jo malttamattomana, milloin brändi-ilmeen suunnitelmat muuttuvat todeksi ja koko upeus paljastuu. Lopputulos on odotuksen arvoinen ja kiitosta on saatu niin asiakkailta kuin vuokralaisilta.”
Tiina Fågel, Kauppakeskusjohtaja
Faktat
Kohde:
Kauppakeskus Kamppi, Urho Kekkosen katu 1, 00100 Helsinki
Asiakas:
Kamppi Helsinki kauppakeskus
Ajankohta:
2019-
Laajuus:
Kokonaispinta-ala 7650 ㎡
#designbyamerikka:
Kauppakeskus Kampin laaja uudistus tukee Kampin urbaania, rohkeaa ja dynaamista identiteettiä sekä korostaa autenttisuutta ja asemaa edelläkävijänä.
Top 5
- Kamppi Helsinki -brändiä tukeva ilmeen uudistus, jossa kauppakeskuksen eri osien luonnetta ja tunnelmaa korostetaan materiaaleilla ja valaistuksella
- Kauppakeskuksen tunnelman yhtenäistäminen menestyksekkään Korttelin konseptin kanssa
- Opastuksen kokonaisvaltainen uudistus
- Uudistus toteutetaan huolellisesti vaiheittain häiritsemättä liikkeiden aukioloa
- Projektin tavoitteena vakiinnuttaa Kampin kauppakeskuksen asema Helsingin keskustan merkittävimpänä kauppakeskuksena
Työryhmä
- Amerikka: Taru Leppänen, Mervi Karvinen, Teemu Nojonen, Julia Teeriaho, Mikko Lahti, Topi Vallarén, Veera Andreasén, Oona Airas
- CBRE Finland, Property Manager
- Trium Arkkitehdit
- Arkkitehdit Davidsson Tarkela
Kaipaako kohteesi kehittämistä? Olemme käytössäsi! Ole yhteydessä Asiakkuusjohtajaamme Maria Kelteriin sähköpostitse maria.kelter@amerikka.fi tai soittamalla +358 40 595 8580
Sinua saattaisi kiinnostaa myös