Kauppakeskussuunnittelu
Kauppakeskus Plaza
Salolaisten kotoisa kohtaamispaikka profiloituu entistä vahvemmin kaupunkilaisten omana keskuksena, jossa on monipuoliset shoppailumahdollisuudet, laaja ravintola- ja kahvilatarjonta sekä moderni ja viihtyisä tunnelma.
Lähtökohdat
Kauppakeskus Plazan uudistus tähtäsi Salon tärkeimmän kauppapaikan nykyaikaistamiseen, viihtyvyyden parantamiseen sekä keskuksen uuden puolen aktivointiin.
Uusi- ja vanha puoli yhtenäistettiin visuaaliselta ilmeeltään yhdeksi kokonaisuudeksi, valaistusta parannettiin ja kauppakeskukselle luotiin mieleenpainuva identiteetti näyttävällä rimaseinällä. Lopputuloksena on moderni, yllättävä ja helposti lähestyttävä Plaza.
Kotoisa kohtaamispaikka
Plaza on salolaisten rakastama, kotoisa kohtaamispaikka. Uusi Plaza profiloituu entistä vahvemmin kaupunkilaisten omana ja paikallisena keskuksena, jossa on monipuoliset shoppailumahdollisuudet, laaja ravintola- ja kahvilatarjonta sekä moderni ja viihtyisä tunnelma.
Toimintojen sijoittelussa, materiaaleissa ja asiakaskierrossa tähdättiin kodikkuuteen ja helppouteen. Uudistukset kohdistettiin tiloihin ja toimintoihin, joiden vaikutus asiakaskokemukseen on suurin. Shopfronttien uudistus, uudet näyttöpinnat, puiset käsijohteet ja näyttävä seinägrafiikka yhdessä uuden valaistuksen ja keskialueen aaltoilevan maamerkin kanssa luovat halutunlaisen tunnelman.
Uudistetussa Plazassa on enemmän levähdyspaikkoja ja viherkasveja. Viihtyisä tila jatkuu aina ulos asti, kun pääsisäänkäynnin ulkotilakin on otettu istuskelualueineen ja istutusruukkuineen aktiiviseksi osaksi kauppakeskusta.
Suunnitteluprosessi
Suunnittelutoimisto Amerikka on vastannut Kauppakeskus Plazan uudistuksen konseptikehityksestä, urakka- ja toteutussuunnittelusta sekä tuotannon valvonnasta. Konseptikehitys tehtiin asiakkaan kanssa Amerikan avoimella yhteissuunnittelumallilla.
Hankkeessa pääurakoinnista vastasi Ojarannan Rakennus Oy, valaistussuunnittelusta Kimmo Karjunen ja rimaseinän asennuksesta Suomen Kiipeilytekniikka.
Faktat
Kohde:
Kauppakeskus Plaza
Asiakas:
Kauppakeskus Plaza
Ajankohta:
2016 – 2017
Laajuus:
#designbyamerikka:
Konseptikehitys sekä urakka- ja toteutussuunnittelu
Top 3
- Kauppakeskuksen uudistaminen nykyaikaiseksi ja viihtyisäksi
- Asiakaskokemuksen parantaminen ja asiakkaan viipymän pidentäminen
- Esimerkillinen yhteissuunnittelun prosessi tilaajan, valaistussuunnittelijan ja tilasuunnittelijan välillä
Työryhmä
- Amerikka: Jussi Salmivuori, Tomi Jokinen, Julia Teeriaho, Sami Maukonen
- Kauppakeskus Plaza
- Kimmo Karjunen (valosuunnittelu)
Kaipaako kohteesi kehittämistä? Olemme käytössäsi! Ole yhteydessä Asiakkuusjohtajaamme Maria Kelteriin sähköpostitse maria.kelter@amerikka.fi tai soittamalla +358 40 595 8580
Sinua saattaisi kiinnostaa myös