Myymäläsuunnittelu

Lippulaivan siirto toiseen satamaan

Postitalon peruskorjauksen vuoksi Rajala Pro Shop siirtyi entisestä myymälätilasta uusiin toimitiloihin tiukalla aikataululla keväällä 2024. ”Kun tarve uusiin tiloihin tuli, haluttiin suunnittelija, joka ymmärtää asiakkaan toiveet”, Rajalan markkinointijohtaja Juhani Toppari toteaa.

Rajala Pro Shop

Tuote arvokkaasti esiin

Uusi erikoisliike Mikonkadulla yhdistää verkkokaupan ja kivijalkamyymälän parhaat puolet. Liikkeen tarjontaan kuuluu kameroiden ja tarvikkeiden myynti, vuokrakaluston luovutus ja vastaanotto, kaluston huoltopalvelut sekä verkkokaupan noudot. Asiakkaita ovat sekä ammattilaiset että kuluttajat. Erikoisliike ei ainoastaan myy ja vuokraa tuotteita, vaan tarjoaa myös lisäpalveluita, kuten passikuvien ottamista sekä Swap It -vaihtolaitekauppaa, jossa asiakkaat voivat vaihtaa vanhoja laitteitaan uusiin. Asiakaskunta laajenee.

Kaupallisen tilan toimivuuden lähtökohtina on ymmärtää asiakkaan prosessit. Nyt myös toimiston, huollon ja varaston puolelta huomataan myymälään saapuva asiakas. Syntyy tehokkuutta

Kun brändi-ilme on tyylikkään musta keltaisella korostusvärillä ja myytävät kameratkin usein mustia, on keksittävä ratkaisut, joiden avulla tuote nousee myymälässä esiin. ”Tumma tausta, sammaleisen vihreä väri ja pehmeä tammiviilu yhdessä ovat kaunis pari, joka luo käytetyille laitteille arvokkaan ympäristön pienellä vintage-henkisyydellä”, arkkitehti ja projektipäällikkö Jussi Salmivuori luonnehtii myymälän sävymaailmaa.

 

Myymäläkokonaisuus muodostui kahdesta erillisestä liiketilasta purkamalla tilojen välinen seinä. ”Nyt tila on isosti auki ja samalla lasiseinillä rajattavissa, syntyy läpinäkyvyyttä eri toimintojen välillä”, Salmivuori kertoo.

”Tumma tausta, vaaleat seinämät ja lattia sekä vaalea ”shop front” täydentyy tummilla kantavilla pilareilla, jotka yhdessä muodostavat tilan luurangon”, Salmivuori kuvailee tilaa rytmittävää tumman ja vaalean välistä visuaalista jakoa. ”Kuin diagonaalissa toisiaan täydentävät jin ja jang”, hän hymyilee.

 

”Shop frontin alkuperäistä vaaleaa sävyä ei haluttu muuttaa sen vaikuttaessa moniin tilassa jo olleisiin ratkaisuihin; shop frontin valaistukseen, tuulikaappeihin, taloteknisiin laitteisiin. Tämän osan vaaleus otettiin osaksi ilmesuunnitelmaa. Säästyi tältä osin luonnonvaroja ja rahaa”, Salmivuori kuvailee päätöksiä, joiden ansiosta jo aiemmin tehtyjä ratkaisuja ei tarvinnut muuttaa.

Asiakkaan etu

Amerikka valvoo projektissa asiakkaan etuja myös kiinteistön perustason muutoksissa, niin että ne palvelevat asiakkaan tarpeita. ”Meillä on ymmärrys siitä, mikä on mahdollista. Puhumme samaa kieltä sekä kiinteistönomistajan arkkitehdin että asiakkaan kanssa, ymmärtäen molempia. Asiakaspolulla on suunnittelussa myös tärkeä rooli. Kaupallisessa tilassa täytyy ymmärtää myös loppuasiakkaan tarpeet”, avaa Salmivuori prosessia.

”Tuntuu, että Amerikka pitää tärkeämpänä asiakkaan toiveita kuin omaa visiotaan. Tilaajan näkökulmasta tämä on joustava yhteistyöprojekti ja näin maallikon silmin se sujui jouheasti yhdessä kiinteistönomistajan ja muiden suunnittelijoiden kanssa”, Rajalan Juhani Toppari summaa.

Rajala Pro Shop

Vuonna 1919 perustettu suomalainen perheyritys on erikoistunut valokuvaus- ja videokuvauslaitteisiin sekä tarvikkeisiin. Rajala myy ja vuokraa parhaiden valmistajien kameroita, objektiiveja, salamalaitteita, kamerareppuja, akkuja ja muita tarvikkeita.

Faktat

Kohde:
Tehokas premium-liike Helsingin keskustassa, jossa hiottiin asiointimukavuuden ohella toiminnallisuutta.

Asiakas:
Rajala Pro Shop, Mikonkadun myymälä

Ajankohta:
2024

Laajuus:
400 m2

#designbyamerikka:
#Kaupallinen tilasuunnittelu #sisustussuunnittelu #myymäläsuunnittelu #toiminnallisuuden suunnittelu #asiakaspolku #look&feel

Työryhmä

  • Jussi Salmivuori, Laura Lampo
  • Rajala Pro Shop: Juhani Toppari ja Jessica Pohjola · Lasimestari Bergholm Oy (lasiseinät) · Imagon Oy (valomainokset) · Prafit Oy (kalusteet) · Consti Korjausrakentaminen Oy (tilamuutos)

Top 4

  • Erikoisliikkeessä myynnissä olevan käytetyn tavaran arvonnosto tuotteiden entistä paremman esillepanon avulla
  • Rajala Pro Shopin myymälätilan suunnittelu ja toteutuksen valvonta uudessa sijainnissa, merkittävästi pienemmässä liiketilassa käyttäjätarpeen mukaisesti
  • Uuden tilakoon ja tarpeiden mukaisten uusien myymäläkalusteiden suunnittelu
  • Tavoitteena oli mahdollistaa sisäinen läpinäkyvyys ja pienellä henkilökunnalla pyöritettävä kokonaisuus

Sinua saattaisi kiinnostaa myös

Ruohonjuuren flagship

Lue lisää

Stockmann Jumbo

Lue lisää

Hankkijan konseptiuudistus

Lue lisää

Lue lisää