Faktat

Kohde:
Ravintolamaailma UG Urban Gourmet, Hakaniemi

Asiakas:
UG Group Oy, Doron Karavani

Ajankohta:
2021–2023

Laajuus:
850m2, 240 asiakaspaikkaa

#designbyamerikka:
konseptisuunnitelu, ravintolasuunnittelu, tila- ja sisustussuunnittelu, erikoiskalustesuunnittelu, valaistussuunnittelu

Työryhmä

  • Sanni Ruola, Oona Airas, Taija Maunu, Mervi Karvinen, Matias Hietanen, Sami Maukonen
  • Haahtela (Rakennuttaminen), Arco architecture company (arkkitehtisuunnittelu), AMP yhtiöt (Valaistus), Fredag Oy (projektinhallinta), Puume (erikoiskalusteet), People’s (graafinen ilme), Jussi Twoseven (seinägrafiikat)

Top 3

  • Uuden sukupolven ravintolamaailmakonsepti, jossa tilaaminen ja asiointi toimii täysin digitaalisen alustan kautta
  • Rennon urbaani ja rouhea sisustus
  • Valoilla ja väreillä leikittelevä kokonaisuus, joka muuntautuu eri tunnelmiin päivärytmin mukaan

UG - Urban Gourmet: maanalainen ravintolakokemus

Liikenteen solmukohdan urbaani kohtaamispaikka, UG-ravintolakokonaisuus syntyi Lyyraan, Ylvan rakennuttamaan kiinteistökokonaisuuteen.

Urban Gourmet on vilkas kulinaarinen keskus Ylvan innovatiivisen kiinteistökompleksin, Lyyran kainalossa. Urbaanissa konseptissa on useita erilaisia ravintolatoimijoita ja dynaaminen katumaisemavaikutteinen sisustus ja tunnelma, joka mukautuu vaivattomasti asiakkaiden tarpeisiin kellon ympäri.

Kuinka UG toimii?

Kokonaisuus yhdistää useamman ravintolatoimijan ja keittiökonseptin. Tilaaminen on tehty helpoksi: tilaukset hoidetaan skannaamalla koodi kännykällä suoraan ruokapöydästä. Menu sisältää kuuden ravintolatoimijan tuotteet sekä baarin.

Suunnittelijan pöydällä tämänkaltainen eri toimijoista koostuva kokonaisuus vaatii tila- ja sisustussuunnittelun lisäksi logistisia ratkaisuja sekä luovaa suunnittelua. Amerikan konseptisuunnittelussa on ratkaistu se, kuinka erilaiset keittiöt on erotettu toisistaan ja silti ne on onnistuttu sulauttamaan eheäksi kokonaisuudeksi. Asiakkaat voivat nauttia makujen ja tyylien sekoituksesta harkitussa ravintolakokonaisuudessa.

Dynaaminen valaistus varmistaa oikean tunnelman

Päivä- vai iltatunnelma, entäpä jazz tai stand up comedy -show? UG, Urban Gourmet elää vuorokausirytmiä, viisarin tahdittamassa sykkeessä. “Ykkönen, kakkonen, Friday Night. Kohteeseen ohjelmoituihin tunnelmiin on säädetty erilaisten valaisimien avulla luodut valaistuskokonaisuudet”, selostaa Sanni Ruola, UG-konseptin suunnittelija. Samalla hän vaihtaa nappia painamalla tunnelmavalaistusta neutraalin valkoisesta aamupäivän valaistuksesta punaisen kautta siniseen iltatunnelmaan.

 

 

 

Monipuolinen valaistus on toteutettu epäsuoran ja suoran valon yhdistelmänä. Valaisimien rytmillä ja muodoilla on leikitelty läpi tilan. Käytössä on kohdevalaisimia, ”underground”-henkisiä RGBW-putkivalaisimia, valomainoksia ja esimerkiksi pilarivalaistus, joka viimeistelee pilarit osaksi valaistuskokemusta. Tilan tunnelma on samaan aikaan kiehtovasti sisällä ja ulkona, Hakaniemen katumaisema ikään kuin jatkuu sisälle maanalaiseen ravintolatilaan.

Ohimennen asiakkaaksi

Vaikka ravintolatila sijaitsee maan alla, ei tilallisessa tunnelmassa korostu kellarimaisuus, vaan urbaani, valoilla leikittelevä elämys. Sisään pääsee joko metrotunnelin sisääntulosta tai katseenvangitsevia valolla värjättyjä rullaportaita katutasosta. Luonnollisen läpikulun vuoksi tilaan on suunniteltu käytävän varteen kahvilapiste, josta voi noukkia mukaan aitoja ranskalaiskahvilan leipomotuotteita ja tuoretta kahvia.

Rouheat betonipinnat ovat saaneet kylkeensä elävöittäviä seinägrafiikoita. Lattian alkuperäinen, esiin kaivettu mosaiikkibetoni on luonnollinen osa maanalaista ilmettä ja metrotunnelin alkuperäistä rakennetta. Aidot raakapinnat ja tilan korkeus luovat katumaista tunnelmaa.

Miten uusi ­­konsepti syntyi?

Amerikan konseptisuunnittelu alkoi toiminnallisen pohjaratkaisun tutkimisella ja eri keittiöiden integroimisella tilaan asiakaspaikat ja asiakaspolku huomioiden. Pohjaratkaisun rinnalla kehitettiin Look&Feel -aineisto, joka toimi punaisena lankana läpi projektin. Kiinto- ja irtokalusteet sekä tilojen pinnat suunniteltiin osaksi kokonaisuutta.

UG:n food court -tyyppisessä ravintolamaailmassa asiakkaat ja toimijat liikkuvat tilassa uudella tapaa. Keittiöiden yhteydessä ei ole kassoja, vaan tilaukset hoituvat skannaamalla kännykällä ruokapöydästä QR-koodi. Markkinointitoimiston osana on ollut tehdä brändäys ja lopputulos on yhteistyön tulos.

 

 

”Liiketoimintamallimme on provisiopohjainen, ei vuokrapohjainen. Kuratoimme ravintolat varmistaaksemme ruoan laadun ja kokonaiskokemuksen. Tällä tavalla kokit ja yrittäjät voivat keskittyä intohimoonsa, ainutlaatuisten annoksien luomiseen – ilman ravintolakonseptin johtamisen taakkaa. Useat ravintolanpitäjät kohtaavat erilaisia haasteita, koska ovat sydämeltään kulinaarisia taiteilijoita, eivätkä niinkään liiketoimintaosaajia. Tämä on siis kaikkiaan uusi bisnesmalli, jonka uskon toimivan”, sanoo yrittäjä Doron Karavani.

 

 

UG – Urban Gourmet on ainutlaatuinen ravintolakonsepti, joka sijaitsee Hakaniemessä, Helsingissä. Tämä urbaani kohtaamispaikka tarjoaa mahdollisuuden nauttia monipuolisista ja autenttisista ruokalajeista, jotka valmistetaan kuudessa eri keittiössä. UG sijaitsee maan alla, tarkemmin sanottuna Toisen linjan ja Porthaninkadun risteyksessä.

Lue lisää