Artikkeli 14.7.2021
Ravintolasuunnittelun ABC
Ravintoloita on paljon ja trendien seuraaminen on tärkeä osa suunnittelijan työtä. Meidän tehtävä Amerikassa on auttaa tilaajaa luomalla toimiva konsepti. Ravintoloita ei avata pelkällä intuitiolla, vaan siihen tarvitaan pohjalle tarkkaa suunnittelutyötä ja kokonaisuuksien luomista. Meillä Amerikassa suunnitteluprosessi aloitetaan kattavalla tutkimuksella, jossa kerätään tietoa asiakkaan tarpeista ja ympäröivistä palveluista.
Suunnittelu pohjautuu tietoon
Meillä on käytössä omat väylät, kuten avoin data ja kuluttajatutkimukset, ja projekteissa pyritään hyödyntämään kerättyä dataa päätöksenteon tueksi. Onnistuneen kehitysprojektin salaisuus on ymmärrys tiloista ja asiakkaan tarpeista. Konsepti luodaan yhdessä asiakkaan kanssa, Amerikan avoimella ja osallistavalla suunnitteluprosessilla. Asiakas on aina suunnitteluprosessin keskiössä, ja Amerikka haastaa valintoja ja ratkaisuja.
Osallistavalla työpajatyöskentelyllä luodaan toimivia konsepteja
On tärkeä ymmärtää yhteiset tavoitteet, ja niitä sparraillaan yhdessä Amerikan järjestämissä työpajoissa. Työpajatyöskentely mahdollistaa hyvin monenlaisten eri projektien läpiviennin. Voidaan lähteä toteuttamaan projektia olemassa olevaan tilaan, kuten kivijalkaan tai se voi olla netissä tapahtuva online-palvelu. Työpajoissa määritetään tilallisten asioiden lisäksi kohderyhmä ja mietitään tarjoamaa, mietitään esim. vuorokausikellon avulla mitä, kenelle ja milloin. Amerikan erityisosaamista on taustatiedon hankinta ja sen analysointi, ja sen pohjalta tapahtuva osallistava suunnittelu. Eli yhdessä toteutetaan ja rakennetaan konsepti. Konseptin pohjalta me pääsemme tekemään toteutussuunnittelua, joka johtaa erinomaiseen tilalliseen lopputulokseen.
Toiminnallisuuden huomioiminen jo suunnittelun alkumetreillä
Konseptikehityksessä täytyy ottaa huomioon lopullinen asiakas, mutta myös työntekijät, jotka tulevat tekemään töitä tilassa. On erittäin tärkeää, että toiminnalisuus on otettu huomioon jo suunnittelun alkuvaiheessa. Kun ravintolaa lähdetään suunnittelemaan, on tietysti tosi tärkeää tietää mitä ja kenelle suunnitellaan, eli kohderyhmä on äärettömän keskeisessä roolissa.
On ihan eri asia suunnitella ravintolapalveluita matkustusympäristöön, jossa on aina aikarajoite tai suunnitella ympäristöön, jossa on tarkoitus viihtyä pidemmän kaavan mukaan. Sitten on tärkeä miettiä, että tiloja pystyisi muuntamaan mahdollisimman ketterästi. Tosi tärkeää on myös se, että työntekijällä on hyvä olla töissä, se näkyy aina positiivisena asiakaspalveluna. Eli kaikki pitäisi suunnitella niin, että tavaroilla on oikeat paikat, ja ne tulevat oikeassa järjestyksessä silloin, kun teet töitä siinä pisteessä, on se sitten baari tai sali. Kun tavarat löytyvät, työntekeminen on helppoa, mukavaa ja kaiken lisäksi vielä nopeaa.
Ravintolakokonaisuuden suunnittelu
Ravintolakokonaisuuksien suunnittelu eroaa yhden ravintolan suunnittelusta siinä, että täytyy ottaa huomioon useamman toimijan tarpeet. Ravintoloilla saattaa olla eri kohderyhmät, tai tarjonnassa eri tyylisiä keittiöitä. Näiden yhteensovittaminen on haastavaa, siinä täytyy ottaa henkilötasollakin monen ihmisen tarpeita huomioon. Pitää myös huomioida teknisesti erilaiset laitekannat sekä paljon muuta vastaavaa.
Joskus meidän kohteet ovat sellaisia, että me emme suunnittele itse ravintolatilaa. Toisinaan on kohteita, joihin suunnitellaan sekä ravintolatila, että yleisiä alueita. Usein toimitaan niin, että me annamme raamit ravintolatilalle ja ravintoloitsijat voivat toimia niissä puitteissa. Suunnittelemme myös ympärillä tapahtuvat asiat. Suunnitteluun vaikuttaa paljon se, millaisia ravintoloita valikoituu kohteeseen toimijoiksi. Yhteensovittamista on vielä siten, että yleisten alueiden tulee palvella sekä visuaalisesti että toiminnallisesti kaikkia näitä ravintoloita.
Liiketoimintaymmärrys ohjaa päätöksiä
Amerikan prosessi ei ole koskaan pelkkää sisustussuunnittelua, vaan se on aina kokonaisuuksien rakentamista. Tärkeä osa meidän työtä on myös asiakkaan liiketoiminnan ymmärtäminen ja kaupallisen puolen sisällyttäminen näihin suunnitelmiin.
Ravintolan paras sisustus on se, että siellä on muita asiakkaita. Onnistunein lopputulema on silloin, kun ravintola on viihtyisä ja miljöö on kaunis, mutta siellä on myös kiva tehdä töitä. Eli kaikki prosessit on mietitty asiakkaan kanssa niin, että siellä pystyy tekemään parasta mahdollista liiketoimintaa. Silloin työntekeminen on helppoa ja mukavaa, ja kaiken lisäksi vielä nopeaa!
Katso video ravintolasuunnittelusta suunnittelijoidemme kertomana:
Artikkelin on kirjoitettu Amerikan Office Manager ja ex-ravintolapäällikkö Heli Sirénin sekä sisustusarkkitehtien Tomi Jokisen ja Taija Maunun videolla esitettyjen puheenvuorojen pohjalta.
Sinua saattaisi kiinnostaa myös